Just nu kan det vara svårt att nå oss via telefon på grund av tekniska problem. Kommer du inte fram, mejla oss på kansli@srat.se så återkommer vi så snart vi kan!
Hoppa till huvudinnehåll Tandhygienistforening Logga in Bli medlem

Vad gör en tandhygienist?

Tandhygienister har genom sitt munhälsoarbete en viktig roll i modern förebyggande tandvård, såväl inom offentlig som privat tandvård eller via egen mottagning.

Tandhygienister arbetar också med uppsökande tandvård hos äldre som är boende i kommunernas särskilda boendeformer, för att bland dessa uppnå en bättre munhälsa.

Genom regelbundna munhälsokontroller och råd om hur just du ska kunna behålla en god munhälsa livet ut, stöder tandhygienisten dig i din egenvård. Tandhygienisten är en viktig länk när det gäller att främja munhälsa, att förebygga sjukdom i munhålan samt att förhindra fortsatt sjukdomsutveckling.

Naturligtvis tar tandhygienister också bort tandsten och missfärgningar, putsar och polerar tänderna när det behövs. Utför fluorbehandling för att stärka tänderna och förebygga karies, dvs hål i tänderna mm.