Hoppa till huvudinnehåll Tandhygienistforening Logga in Bli medlem

Webbaserad fortbildning för tandhygienister

The Oral Health Professional Training platform är en unik e-learning-plattform för tandhygienister i Europa. Satsningen har som syfte att möta de behov av en kontinuerlig fortbildning som finns hos Europas tandhygienister.

The Oral Health Professional Training platform ska lyfta tandhygienistens förebyggande roll i arbetet med att bevara en god munhälsa. Fortbildningen kommer att öka möjligheterna för tandhygienisten att röra sig och ha ett professionellt utbyte inom Europa.

OH2-logotype

Kursinnehållet har tagits fram inom ett Erasmus/EuHyDens-projekt och modulerna i Oral Health Professional Training Platform kommer att utvecklas vidare och anpassas av partners från EuHyDens projektgrupp och utbildare. Kursinnehållet uppdateras och översatts efter hand till svenska.

Skapa konto och logga in här

Banner med inloggning

Introduktionsbrev: Oral Health Professional Training (pdf)

Inlärningsmetoden som används kallas "Adaptive Learning Method" och har valts för att kunna möta olika nivåer av bakgrundskunskap hos tandhygienisterna.

Kurserna grundas på evidens och best practice genom ett nära samarbete med universitetsutbildningarna. Kurserna ska också spegla behovet i samhället. Det tillgodoses genom en nära kontakt med arbetsgivare och andra intressenter engagerade i hälsofrågor.

Oral Health Professional Training Platform har kurser på engelska och från kurs 2, Orala lesioner, nu även på svenska. Du väljer själv vilket språk du föredrar. STHF välkomnar feedback, det kan förekomma stavfel eller annat som behöver rättas till. Behöver du hjälp eller har synpunkter skickar du ett mail till helen.ostholm@tandhygienistforening.se

Kurserna tar var och en cirka fyra timmar att genomföra, du kan gå in och ut som det passar dig. Ett tips kan vara att göra kurserna tillsammans med kolleger – ett roligt och utvecklande sätt att utbilda sig. Varje kurs avslutas med kunskapsprov som vid godkänt resultat ger ett intyg på genomförd fortbildning.

Oral Health Professional Training Platform har möjliggjorts genom ett samarbete mellan EDHF och det franska företaget Pierre Fabre Oral Care.

EDHF - European Dental Hygienists Federation

EDHF - European Dental Hygienists Federation, är en ideell organisation vars medlemmar är nationella tandhygienistföreningar. De 24 medlemsföreningarna representerar 38 000 tandhygienister över hela Europa.