2016-11-08TandhygienistTidningen nr 5.16

ThTidn_5.16

Ledare nr 5.16; Vetenskap och beprövad erfarenhet – för patientens bästa

Tandhygienistyrket är under ständig förändring och utveckling, skriver STHFs ordförande i sin ledare och fortsätter; Det är både spännande och viktigt att hela den potential som den legitimerade tandhygienisten besitter samt tillskansar sig under yrkeslivet, används och stärks. Mycket har hänt under de snart 50 år som yrket har funnits i Sverige. Från en assistent till tandläkaren som i huvudsak arbetade med parodontal sjukdom och förebyggande insatser till en legitimerad självständig yrkesutövare i en interprofessionell kontext.

Nonchalant behandling av tandhygienistutbildningen

Det är med stor förvåning och bestörtning Sveriges Tandhygienistförening tagit del av regeringens förslag till statsbudget.
Återigen saknas medel till en förstärkning av tandhygienistutbildningen.

Välkommen som studerandemedlem

TandhygienistTidningen nr 5.16 distribueras till samtliga tandhygieniststuderande på första terminen vid landets sex lärosäten. I detta nummer kan du som student ta del av information om STHF, studerandemedlemskap och vad vår förening kan erbjuda just dig.

Karriärvägar för dig som tandhygienist

I personaltidningen På Bettet beskriver tre tandhygienister inom Folktandvården Västra Götaland vilka karriärvägar de valt. TandhygienistTidningen presenterar dessa och har samtidigt ställt ytterligare frågor om deras respektive utvecklingsvägar.

Hall of Fame tröja gav 30 barn nya leende

Mats Sundins tröja, som han förärades 2012 och valdes in i Hockey Hall of Fame, har gått under klubban vid en välgörenhetsauktion. Tröjan var skänkt  i syfte att generera pengar till den medicinska hjälporganisationen Operation Smile, som opererar barn med läpp-, käk- och gomspalt i utvecklingsländer.

Tandvård för nyanlända

Den första tiden är för dyrbar för att invänta att asylsökande skall komma till kliniken. Så resonerade Jane Nakitto, tandhygienist i Lycksele, och gav sig själv ut till flyktingboenden med gott resultat. Läs mer i aktuellt nummer.