2016-09-18TandhygienistTidningen nr 4.16

Ledare 4.16 – Tandvården - ett livslångt lärande

På sex orter i landet har förväntansfulla blivande tandhygienistkolleger tagit sina första staplande steg i tandvården. De vet att tandvården är ett framtidsyrke och att det sannolikt blir ganska lätt att finna ett arbete efter avslutade studier, framförallt om man är beredd att söka sig utanför storstadsregionerna. Tandvården erbjuder många och varierande möjligheter för ett långt och utvecklande yrkesliv – ett livslångt lärande.

Folktandvården anställer dietist

- Mat och dryck påverkar munhälsan stort och jag tror att våra olika yrkesgrupper har mycket att lära av varandra, säger Lena Ljungkrona, nyanställd dietist i Folktandvården Västra Götaland.

Årets StuderandePriser

Sveriges Tandhygienistförening och TePe Nordic’s StuderandePris har delats ut till studenter som studerar vid tandhygienistutbildningen, sjätte termin och är medlem i STHF. I aktuellt nummer presenteras årets stipendiater.

Orala sjukdomar och allmän hälsa

Idag vet vi att infektioner och inflammationer i munnen kan ha en systemisk påverkan inledde professor Björn Klinge sin mycket uppskattade föreläsning vid  TandhygienistDagarna i Malmö. I TandhygienistTidningen nr 4.16 publiceras de avslutande artiklarna från årets arrangemang.

Våra livsstilsepidemier

Genom århundradena har olika slags faror lurat på människan. Ursprungligen föll vi offer för vilda djur, olyckor och skärmytslingar. Nu lurar andra faror bakom hörnet, faror som åtminstone till viss del är självförvållade, säger Klas Sjöberg adjungerad professor vid Skånes universitetssjukhus som var en av föreläsaren vid TandhygienistDagarna 2016.

IFDH symposium Basel, Schweiz

International Symposium on Dental Hygiene, ISDH är en stor internationell konferens där tandhygienister från hela världen, under tre dagar, kan ta del av ett stort antal olika föredrag, muntliga forskningspresentationer, posterpresentationer och workshops.