2016-06-06TandhygienistTidningen nr 3.16

Tandhygienistprofessionen i Europa

Det är äntligen sommartider, efterlängtat med både ljus, värme och förhoppningsvis också ledighet. Det har varit ett tufft år för många som arbetar i tandvården med det stora antalet nyanlända och asylsökande personer som har behov av tandvård. Under förra året kom 163 000 asylsökande till Sverige enligt en rapport från Socialstyrelsen, många med stora tandvårdsbehov och omfattande behandlingar av parodontit och karies.

Ledare TandhygienistTidningen nr 3.16

Glöm inte munhälsan – Rätt intyg för tandvårdsstöd

Läkare bör fråga patienten om munhälsa och skriva ut intyg för extra tandvårdsstöd till den som är berättigad, skriver Marie Sand, ledamot i Sveriges Tandhygienist-
förening i ett debattinlägg på www.lakartidningen.se

TandhygienistDagar med rekorddeltagande i Malmö

Parodontit, Stress & Allmänsjukdomar, var temat vid årets TandhygienistDagar på Clarion Hotel & Congress Malmö Live. Ett vårfagert Malmö välkomnade totalt 1 051 deltagare från hela vårt avlånga land till den nya centralt belägna anläggningen Malmö Live. På följande sidor publiceras de inledande artiklarna från årets arrangemang.

Going Nuts – när värderingarna får styra

Inbjuden att hålla årets öppningsanförande var Marika Qvist, vd för Folktandvården Skåne AB. Hon berättade om den utvecklingsresa man gjort från förvaltning till aktiebolag och om hur det är att leda värderingsstyrt.

Munhälsa, Stress och Crohns sjukdom

Docent Annsofi Johannsen beskrev i sin intressanta föreläsning bl a hur oral hälsa påverkas av stress och hur det kan leda till ohälsosamma orala hälsorelaterade beteenden.

Fluorlackningsprogram i skolan – karies, upplevelser och kostnader

I aktuellt nummer publiceras ett autoreferat av tandhygienist Eva-Karin Bergström, som disputerat under våren för en odontologi doktorsexamen, vid Sahlgrenska Akademin, Göteborgs universitet.